Dec 18, 2008

Sepatah Dua


Gambar kenangan aku bersama abg2 aku,sedara n pakcik aku..aku sayang giler gmbar nie..aku la tuh yang plg hujung..hehe..plg kecik..antara saat permulaan hidup..macam2 hal hidup nie?
so aku ade bnda nak tulis pasal hidup nie..


H-harta
Berapa banyak harta yang korang n aku ada dalam dunia nie?..aku yakin x penah cukup n maybe xda kan..carik banyak mcm manapon kite takkan rasa cukup sampai bile2..cari n terus cari..sampai kengkadang kite lupa pada harta paling berharga iaitu ibu bapa, keluarga dan jiwa kau sendiri..sibuk siang malam..x jugak cukup2..sampai jiwa kau jadi lupa pada bnda yang penting..ibadah..sebab terlalu leka n jiwa dibiarkan tanpa diberi harta.

I-impian
Macam2 impian kite boleh letakkan dalam hidup nie..dari yang baik sampai la yang x baik..semua kau boleh dpt jika kau ada usaha yang gila..tapi sejauh mana kau letakkan impian pada tempatnya..utamakah impian kau pada hidup kau sekarang?jika kau mati,puaskah kau berimpian begitu ketika hidupmu?..Keutamaan dan keinginan yang perlu ditikberatkan supaya seimbang perjalanan hidup kau.

D-dunia
Pelbagai dunia dalam dunia yang satu..dunia keagamaan..dunia hiburan..dunia kesenian..dunia keilmuan..dunia permotoran..dunia kesihatan..dunia berlandas hukum dunia..dunia x berlandas apa2..mcm2..Bagaimana kau pilih untuk hidup dalam dunia yang mana satu..walaupun kau tetap dalam dunia yang satu?..tu belum pasti kan kdg2?tercari2..
bila dah jumpa pun kau rasa x senang hati lagi..x puas..itu dunia..x pernahnya cukup kalau kau x fikirkan apa yang ada pada hujung usia dunia nnt..

U-untuk
Persoalan untuk siapa..untuk siapa kau berjuang diatas dunia?agama..?tanah air..?keluarga..diri sendiri? or orang kau cintai?..berjuang dalam pekerjaan..dalam pelajaran..dalam memartabatkan sesuatu..?macam2..x terkira berapa banyak untuk dan kepada kau tujukan dalam hidup nie..tepuk hati tanya diri..

P-penghujung jalan
Setelah semua kau harungi dengan penuh kesungguhan..akhirnya kau rebah tunduk pada bumi yang kau pijak setiap hari dalam melaksanakan urusan kau..jarang sekali kau meletakkan dahi dan mencium bumi selama ini kan?..disitu kau kembali dan dia si isi bumi yang menyambut kau untuk diserahkan pada Yang Maha Kuasa..

akhirnya menyembah bumi juga..


itu saja untuk hari ini..


1 comment:

faris said...

rambut ko memang oldies..
aku rindu time ni.. kat belakang tu kite men guli sesama, pastu kite ngorat siti jamilah ramzan sesama, tak sangka sekarang ko da botak.. papepon gambar ni memang nostalgik.. kaler di umphh..